Mikelin mummo on rasisti, minä en häntä niin ole luonnehtinut, vaan Mikelin isä. Suomalaisittain häntä voisi kutsua ”maalaisjuntiksi” joka ei tiedä elämästä muualla, Mikelin isän sanojen mukaan ”baski, joka tulee maatilalta eikä ole nähnyt maatilan aidan ulkopuolelle”.

  Mummo ei juurikaan pidä ulkomaalaisista, hän myös laskee espanjalaiset jotka tulevat Baskimaan ulkopuolelta ulkomaalaisiksi ja elämä Pohjois-Euroopassa on jotain sellaista jota hän ei ymmärrä.

 Kun vaihto-opiskelijavuotenani aloitimme seurustelun Mikelin kanssa, mummo hyväksyi jollain tavalla seurustelumme, kun hän oletti meidän eroavan minun palatessani Suomeen. Noh..suhteemme jatkui (ja jatkuu edelleen)ja sehän tuli mummolle vähän shokkina ja hän on sitten jakanut ajatuksiaan minun kuulteni.

 

Tässä mummon koottuja..

Menin ensimmäistä (ja luultavasti viimeistä) kertaa syömään mummolaan.

Mummo: Onhan tämä nyt kamalaa! Mikel on tuonut tänne suomalaisen tyttöystävänsä. Kohta Julen (Mikelin veli) tuo jonkun latinonaisen tänne ja sitten varmasti Ane (Miklelin sisko) saa lapsen jonkun tumman miehen kanssa, mihin tämä on menossa.

-----------------------------------


Mummo: Tykkäätkö syödä linssejä?

Minä: En.

Mummo: Mitä sinä sitten syöt, ulkomaalaista ruokaako?

------------------------------

 


Mummo: Syöttekö te siellä Suomessa lihaa ollenkaan?

Minä: Joo syödään, samoja liharuokia kuin täälläkin ja lisäksi esim. poroa.

Mummo: Entä syödäänkö Suomessa leipää? Täällä me syödään paljon leipää, olen kyllä nähnyt ulkomaalaisiakin (extranjeras) syömässä leipää.

 


---------------------------------

 


Kerran mummo tuli kampaajalta ja kosketteli hiuksiaan ja katseli itseään peilistä ja tuumasi hermostuneesti: ”Kylläpä ne jätti minun hiukset nyt huonosti, tuntuu niin likasilta, johtuu varmasti siitä kun joku tummanainen pesi minun hiukset siellä kampaamossa.”

 


---------------------------------

 


Mummo: Kuinka kylmää siellä Suomessa on talvella?

Minä: No, noin 15 astetta pakkasella on normaalia, mutta kyllä niitä on päiviä jolloin on yli 30 astetta pakkasta.

Mummo: Ette kai te silloin tee mitään, olette vain kotona, kun ei me täälläkään lähdetä ulos jos on kylmää.

Minä: No, kyllä meidän täytyy mennä ulos vaikka on pakkasta, muutenhan Suomi pysähtyisi, meidän täytyy mennä töihin tai opiskelemaan.

Mummo: En minä usko kun ei täälläkään kukaan mene kouluun tai töihin, jos on kylmää tai lumista.


Tarina tulee jatkumaan.......valitettavasti..